Saturday 18 June 2011

PENDIDIKAN JASMANI SEKOLAH RENDAH

Artikel saya pada kali ini berkisar mengenai pendidikan jasmani. Sebelum saya bercerita lanjut mengenai pendidikan jasmani sekolah rendah ini, mari kita berkenalan dulu dengan pendidikan jasmani. 


Pendidikan jasmani merupakan suatu proses yang bertujuan meningkatkan prestasi manusia melalui aktiviti fizikal yang berkait rapat dengan pemilikan dan penghalusan kemahiran-kemahiran motor; pembangunan dan pemeliharaan kecergasan untuk kesihatan optimum dan keadaan baik; memperoleh pengetahuan, dan pembangunan sikap-sikap positif terhadap aktiviti fizikal Jenny (1961) dan Williams (1964) berpendapat bahawa Pendidikan Jasmani memberi pendidikan melalui aktiviti fizikal dan matlamatnya mempengaruhi semua perkembangan fizikal termasuk perkembangan mental dan sosial.




Beberapa pendapat mengenai pendidikan jasmani..
Barrow (1971, 1983) menyatakan Pendidikan Jasmani dalam konteks ‘pengalaman pendidikan menyeluruh’ dan berkait dengan hal seumur hidup setiap individu.
Baley & Field (1976), satu proses pengubahsuaian dan pembelajaran berkenaan organik, neuromaskular, intelektual, sosial, budaya, emosional dan estetik, hasil melalui aktiviti-aktiviti fizikal yang terpilih dan agak rancak,
Freeman (1977, 1992) menegaskan bahasa Pendidikan Jasmani meliputi pembangunan fizikal dan mental dan menumpu pada tiga domain pendidikan, iaitu psikomotor, kognitif dan efektif.
Lumpkin (1990) berpendapat Pendidikan Jasmani merupakan suatu proses yang membolehkan individu mempelajari kemahiran-kemahiran fizikal, mental dan sosial serta tahap kecergasan yang tinggi.
Dauer (1995) berpendapat Pendidikan Jasmani ialah sebahagian daripada program pendidikan yang menyeluruh, yang memberi sumbangan pada asasnya melalui pengalaman-pengalaman pergerakan kepada perkembangan dan pembangunan keseluruhan kanak-kanak.

TUJUAN PENDIDIKAN JASMANI

Bertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan. Pembelajaran dilakukan dengan mengutamakan tiga perkara utama :
Kognitif Mengetahui dan memahami akan aspek kecergasan dan boleh diamalkan dalam kehidupan seharian.
Tumpuan diberi kepada komponen kecergasan berasaskan fizikal.


KECERGASAN
Konsep tunjang ini menitikberatkan keupayaan murid melakukan aktiviti fizikal secara berterusan. Kecergasan terbahagi kepada dua:


a)  Kecergasan berasaskan kesihatan
      - daya tahan kardiovaskular
      - daya tahan otot
      - kekuatan
      - kelenturan
      - komposisi badan


b)  Kecergasan berasaskan perlakuan
      - koordinasi
      - imbangan
      - ketangkasan
      - kuasa
      - masa tindakbalas
      - kepantasan


KEMAHIRAN
Konsep tunjang ini menitikberatkan keupayaan melakukan kemahiran daripada aspek pergerakan otot. Tumpuan diberi kepada kemahiran asas dalam permainan, olahraga, gimnastik, pergerakan kreatif dan rekreasi.


0 komen:

Post a Comment

 
Hakcipta 2011 DUNIAKU GURU (S210277)
Dibangunkan oleh NMZ. Tema oleh BloggerThemes